Karin Björquist

Bok: Karin Björquist.

Köp av Slöjdmagasinets samarbetspartners:

Obs! Med reservation för att titeln kan vara tillfälligt slut eller slutsåld!

0 0 röster
Betyg

Formgivare på Gustavsberg 1950-1995 – ateljén som försvann, en bildberättelse.

”Karin Björquist tillhör den lilla kader formgivare i Skandinavien som har skapat vardagstingens moderna bordskultur. Hon är en av de formgivare som fick möjlighet att samarbeta med en stor porslinsindustri under gyllene decennier på 1900-talet”, sammanfattar kritikern och författaren Hedvig Hedqvist mycket träffande hennes livsgärning i bokens efterord.

Tilläggas bör att Karin Björquist också formgivit det världsberömda porslinet till festernas fest, den storslagna Nobelmiddagen i Stockholms stadshus. Och att såväl dukning som porslinsförrådet på Stockholms Slott har fått en modern förstärkning genom hennes försorg.

I denna nya, bildflödande volym om ett långt, personligt och konsekvent konstnärskap är det Karin Björquist, som berättar. Skildringen i ord och bild är en yrkesmemoar. Historien bakom många av hennes älskade föremål återges och kommenteras.

Sonen Jonas Lindkvist, formgivare och fotograf, har dokumenterat och utformat boken som rymmer mer än ett halvt sekels verksamhet. Här bjuds läsaren in till konstnärens vardag och arbetets gång. I fokus finns omsorgen om användarens behov av oskiljbar funktion och skönhet. I Karin Björquists verksamhet sammanfattas epokens stämningar och trender.

Prenumerera
Meddela om
0 Kommentarer
Se alla kommentarer
Annons
Kloka ord
Annons
Annons
Annons

Jag vill få nyhetsbrev!

Signa upp Dig på Slöjdmagasinets nyhetsbrev, helt kostnadsfritt!

Var lugn, jag skickar inget skräp eller spam! Du kan avsluta Slöjdmagasinets nyhetsbrev när Du vill! Och Du, kolla regelbundet in Slöjdmagasinets bokblogg!

Vi bryr oss om din integritet

Slöjdmagasinet och våra samarbetspartners behöver ditt godkännande. För att kunna erbjuda en så bra upplevelse som möjligt använder vi och våra partners cookies på denna webbplats. För att kunna analysera användningen av webbplatsen, annonseringen och de sociala medierna.