Berith Bergström (1896-1979) är en av vårt lands mest ansedda miniatyrkonstnärer såväl inom Sverige som utomlands och känd för sin hantverksskicklighet, precision och autenticitet.
Miniatyrproduktionen kom till genom leken med brorsbarnen då de tillsammans skapade miniatyrbyn Nolbyn, med inspiration från barndomshemmet Bosjö Bruk, norr om Filipstad.
Barnens intresse och aktivitet var utgångspunkten för den skapande leken, en pedagogik som Berith Bergström tog intryck av vid möten i sin ungdom med reformpedagoger som Anna Withlock och Ellen Key.
I många avseenden levde Berith Bergström i det förgångna, men paradoxalt nog var hon en modern konstnär som kämpade för en ensamstående kvinnas rätt att få ett konstnärligt erkännande. Berith Bergströms miniatyrproduktion finns idag representerad i samlingar på Nordiska Museet, Värmlands Museum men även i samlingar som tillhör Stockholms universitet, Försäkringsbolaget Skandia samt Rockefeller Foundation, New York.
I boken berättas om Berith Bergströms konstnärskap, bildning, samlariver samt intresse för släkt och Värmlandsbygd. Det är en spännande och intressant levnadsberättelse som kompletteras med en mängd foton framtagna av bland annat Värmlands Museum. Berith Bergström var starkt engagerad i bevarande av kulturhistoriska miljöer och medverkade med inredningar i bl.a. Skogaholms herrgård på Skansen och i Drottningholms Slottsteater.
Berith Bergström, 1896-1979, föddes på Bosjö Bruks Herrgård, cirka 2 mil norr om Filipstad. Fröken Berith var makarna Maria och Albert Bergströms elfte barn i en skara av tolv. Sin första konstnärliga utbildning fick hon på Handarbetets Vänner och vid Hulda Lundins Högre Slöjdseminarium samt vid Tekniska Skolan, sedemera Konstfack.
I mitten av 1920 talet studerade Berith Bergström bland annat vid Wiener Werkstätte, och arbetade med silver, möbler och textilier.