Tyger vi minns från 1960- och 70-talen

Bok: Tyger vi minns.

Köp av Slöjdmagasinets samarbetspartners:

Obs! Med reservation för att titeln kan vara tillfälligt slut eller slutsåld!

0 0 röster
Betyg

Följ med på en färgexploderande nostalgi- och inspirationsresa!

Sara Axtelius har i många år samlat på tyger av Sveriges textilelit från 1960- och 70 talet. Nu har hennes samling från denna guldålder blivit bok en riktig skatt att bevara och föra vidare.

Det här är den första boken i sitt slag och ett riktigt praktverk. Här finns över 300 blom- frukt- och barn tyger från några av Sveriges främsta textilformgivare.

Ett 40-tal formgivare presenteras i bokstavsordning och lyfts fram med kort biografi och tillhörande tyger. Bokens stora format ger tygerna stort utrymme, så att de kommer till sin rätt.

En bok för nostalgiker eller för alla som är roade av formhistoria eller bara njuter av färg och form när den är som bäst.

Formgivare i urval:

Göta Trägårdh – Anna-Lena Emdén – Ulla Eson Bodin – Sven Fristedt – Viola Gråsten – Kjell Bolin – Louise Carling – Wanja Djanaieff – Suzanne Engel – Ann-Ma rie Netterdag – Gunnel Ginsburg – Barbro Grytnäs – Ritva Wahlström – Monica Widlund m.fl.

Boken har även ett avsnitt med finska formgivare.

Sara Axtelius är idag en av Sveriges främsta samlare av retrotyger. Hon brinner för att inspirera till vård och förvaltning av Sveriges textilskatt, uppmärksamma textilkonstnärerna och föra arvet vidare till kommande generationer.

Prenumerera
Meddela om
0 Kommentarer
Se alla kommentarer
Annons
Kloka ord
Annons
Annons
Annons

Jag vill få nyhetsbrev!

Signa upp Dig på Slöjdmagasinets nyhetsbrev, helt kostnadsfritt!

Var lugn, jag skickar inget skräp eller spam! Du kan avsluta Slöjdmagasinets nyhetsbrev när Du vill! Och Du, kolla regelbundet in Slöjdmagasinets bokblogg!

Vi bryr oss om din integritet

Slöjdmagasinet och våra samarbetspartners behöver ditt godkännande. För att kunna erbjuda en så bra upplevelse som möjligt använder vi och våra partners cookies på denna webbplats. För att kunna analysera användningen av webbplatsen, annonseringen och de sociala medierna.